Są ważnym elementem terapii zalecanym jako pomoc do pracy w domu. Są doskonałym sposobem na zmotywowanie malucha do ciężkiej pracy – w końcu poprzez zabawę nie odczuwa się tego, jak trudne zadanie się wykonuje. Proste gry logopedyczne pozwalają na spędzenie wieczoru na wykonywaniu zadań rozwijających aparat mowy bez marudzenia o nudzie. Ponadto systematyczne ćwiczenie pomaga malcom szybciej odnaleźć się wśród szkolnych obowiązków.

Rodzaje gier logopedycznych

gry logopedyczneNajwięcej zabawy dają gry zręcznościowe. Są one szczególnie atrakcyjne w przypadku ćwiczeń oddechowych. Bazujące na przedmuchiwaniu lekkich piłeczek lub innych przedmiotów jak piórka czy kawałki papieru i drugim etapie, czyli wykonywaniu zadań związanych z polami, na jakich się one znajdą. Takie zabawy są polecane nawet dla niespełna trzylatków, u których zdiagnozowano opóźniony rozwój mowy, gdyż nie są nudne, a przy okazji ich prostota daje szansę na prawidłowe wykonanie. Nieco więcej umiejętności oraz wysiłku intelektualnego wymagają gry skojarzeniowe. Dedykowane do konkretnych problemów z wymową głosek bardzo często wymagają od rodzica wcześniejszej wizyty u logopedy, który nauczy dziecko poprawnej wymowy trudnych głosek. Tego typu zabawy są doskonałym przygotowaniem do nauki samodzielnego czytania. Natomiast w przypadku rodziców, którzy samodzielnie chcą się zająć edukacją swoich w pełni wyraźnie mówiących dzieci tego typu pomoce dydaktyczne są nieocenioną pomocą prowadzącą do nauki samodzielnego czytania. Natomiast lubiane przez wszystkich quizy i zagadki to gry logopedyczne wymagające aktywności rodzica. Dorosły musi nadzorować zabawę poprzez sprawdzanie odpowiedzi oraz poprawności wypowiadanych słów o określonej trudności. Jednocześnie są one najlepszym sposobem, aby wspólnie spędzać czas w sposób aktywny.

Wielu rodziców ceni sobie fakt, że gry logopedyczne bardzo często bazują na znanych wszystkich zasadach gier jak „Czarny Piotruś”, loteryjek czy prostych planszówek. Jedynym utrudnieniem, jakiego wymagają jest wydawanie dźwięków lub opowiadanie o zastanej sytuacji adekwatnej do wieku dziecka lub potrzeb jego aparatu mowy. Cowieczorne zabawy rodzica i dziecka prowadzone przy nadzorze logopedy są w stanie w prosty sposób wyeliminować problemy z mową i ogólny rozwój edukacyjny malucha.